Tuesday, April 23, 2013

Kesan gadget


Alkisah nya... 
ritu ada merungut jugak nak beli tablet or ipad kat wisyah..
tapi ku di tegoo oleh some one yang ku tak ingat sapa ekk
rupa-rupanya ada fakta keluar..
bila difikirkan ada betoi jugak kan...
sebab daku sendiri rasa macam IQ dah kureng laa dok main note jer..
rasa daya pemikiran ku juga semakin kureng laa...tak macam dulu-dulu ada jer idea kreatif sekarang ni dah rasa malas sangat nak kodek even laptop toshiba tu pun dah tak sentuh ok..
adoiiilaaaa..
bila dah dengar nasihat gitu, terus cancel tak jadi belikan tab kat wisyah..
Wisyah dah ada note book.. better lagi dia ada note book sebab ada kemahiran buka n tutup n operasi kan...note ibu pun dia tak larat nak main kot..nasib baik ibu punyaa bolehla control sama..kalau dia punya alkisah susahlaa kan...
Kesan Gadget melalui Kajian dan Fakta yang diperolehi ke atas anak-anak. |

Kajian pakar-pakar mengenai Gajet terhadap anak-anak;
Kajian Gajet terutama IPAD terhadap anak-anak adalah berdasarkan kajian yang didapati oleh kebanyakan ibu bapa yang menemui doktor tersebut di Hospital PPUM dan kajian yang didapati dari sekolah ke sekolah. Malah seorang doktor Pakar Pediatrik dan Pensyarah ...Pusat Perkembangan Kanak-kanak Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia yang turut hadir pada seminar tersebut iaitu Dr.Norazlin Kamal Nor juga sangat membenarkan kenyataan tersebut dan menegaskan beliau turut mempunyai perolehan kajian yang sama di hospital HUKM. Amat mengejutkan kesan buruk yang diperolehi amat tinggi berbanding kebaikan.

Mereka menyarankan kepada ibu bapa yang baru berniat mahu membelikan Gajet untuk anak-anak… lupakan dan tiadakan gajet untuk anak-anak, dan kepada yang sudah membelinya kurangkan penggunaan Gajet tersebut untuk anak-anak. Salah satu daripada kesan yang diperolehi adalah Interaksi antara anak-anak dan ibu bapa jelas ‘KURANG’. 

Kesan-kesan lainnya;

1. Mereka lebih banyak menguasai Visual (Memandang) berbanding Auditori (mendengar) –Apabila guru-guru mengajar di hadapan kelas tumpuan mereka mudah hilang arah dan mudah melihat pergerakan luar (keluar tingkap). Iklan-iklan di bilik darjah Seperti, pembaris jatuh, rakan batuk, kipas berpusing dan lain-lain lagi.
2. Perkembangan bahasa mereka lemah
3. mereka kurang bercakap, kurang bergaul dan berada dalam dunia sendiri.
4. Beberapa kajian berulangkali mengingatkan bahawa penggunaan tablet secara berlebihan pada anak dapat menyebabkan kesukaran perkembangan dan masalah termasuk autisme atau sukar memfokuskan perhatian.
5. Menyentuh skrin dengan sangat mudah, ia tidak begitu membantu skill motor mereka.
6. ......... .......

1 ulasan anda:

Anonymous said...

share la sama maklumat kami nak buat karangan senang sikit.......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink