Monday, June 27, 2011

nak cuba tengok...


n3 belated lagi ni..set dah selamat sampai ari khamis yang lepas betoi-betoi timing time gaji he he..
Saya..ibu yang baru nak cuba try test tgk penangan Set B Nyusu Shaklee + Lecithin..
Kredit to Thank kak Fadilah..
yang sangat perihatin pada masalah especially bab full breastfeed ni..thank aa kak..selalu bagi semangat kat Dd.. selalu nasihat supaya jangan give up.. Dd kenal kak ni melalui ibu KIM kat fb.. selalu shout out  kongsi masalah dari sejak dalam pantang sampai kini still full bf ni then kak Ila akan private mesej bg kata nasihat..bagi galakan kat daku as ibu yang menyusu penuh..
Ada lebihan budget bulan ni.. bolehla nak try..sebab badan daku ni sangat susah mau turun berat la..dok under 7++ kg lagi ni.. nak kurus sikit demi en somi tersayang..
Dengar jer testimoni ibu KIM n geng Shaklee mentioned Lecithin ok, tak efect penyusuan.. hmm nak try tgk..
dah berjaya nanti baru nak wat testimoni yer kak Fadilah..susu makin pekat..best cuma kurang jer dari biasa dapat lagi..dd ngah minum air masak banyak-banyak k?..
Apa-apa info pasal Lecithin Shaklee ni boleh klik  label lecithin blog Kak Fadhilah...



Sunday, June 26, 2011

H.a.p.p.y B.i.r.t.h.d.a.y

H.A.P.P.Y  B.I.R.T.H.D.A.Y 
to my daughter One..
NUR DARWISYAH BT REDWAN
to me..
on 18 Jun 2011, kat Mc D Kulim..


N3 update belated ler..tak sempat nak update on time..
" 18 Jun babah keja pagi, bangun tido siap g kerja then may be babah terlupa ari ni adalah 18 Jun ari ibu dan anak.Balik pulak sangat la lewat...hmm My Wisya sangat lah cerdik selalu ingat hari lahir dia dan ibu..Ibu dan babah akan celebrate, so bila menjelang malamnya si Wisya mula wat perangai..bila babah balik kerja terus tarik bantal busyuk, n tarik muka masham yang amat..tidak seperti kebiasaannya Wisya sangat happy menanti bila babah balik keja malam..hmmm babah pelik, " naper anak dara abang ari ni, masham merajuk apa, ibu wat dia ker?? Amboi sedapnya tuduh ibu..so ngan muka selamba ibu jawab.." Ari ni birthday dia, babah tak hengat nak wish la tu.. babah kata " ooo ari ni 18 jun la, birthday ibu ngan anak ni.." Jom siap-siap babah belanja makan Mc D.." that y sebelum nak concieve Wisya dulu daku plan n berkira nak dapat tarikh sekali woo, boleh tumpang sekaki ngan anak..he he.. " Jom kakak..babah nak belanja Mc D".. hmm apa lagi muka si kakak, kenyeh sampai ke tinga ler dia..tak terukap ngan kata-kata tengok betapa gumbiranya hati sang anak daku..
Babah balik lewat sangat, hmm kedai kek semua dah katup..so tak dak ler kek untuk ibu dan anak kali ni pada 18 jun 2011 tapi akan disambut secara rasmi pada Khamis, 30 Jun 2011 di Tadika Fitrah Ehsan.. kita sama-sama siapkan goodies yer my wisya one..
Rasa syiok tengok wajah happy..kegumbiraan di wajah anak dara tersayang...




muka umur 4 tahun da...


muka ibu tanpa touch up 29 tahun..with adik Dhia..

Ibu dan anak-anak daranya...

Thursday, June 23, 2011

T.Q my opiss

tua-tua pun potong kek....
23 Jun 2011- Khamis
Pertukaran Vs Birthday Staff on Jun 2011
yang di raikan ...
  • Pn Ramlah nek pangkat S32 akan bertukar ke PKMD Kinta, Perak
  • birthday mom Nana.. 4 Jun 2011
  • Birthday ibu Daku .. 18 Jun 2011
  • Birthday Babah En Mail .. 23 Jun 2011
Thank all my opissmate..malu pun ada..tua-tua suh potong kek seb baik ramai-ramai kan..
Ari ni kenduri makan pulut durian..sedappnya
memang damn diet ari ni.. Pulut Durian makan tak hengat katakan..




Kak Ram.. Daku.. En..Mail ..Nana...
Daku n Nana...
Gemini


Gemini Mak n Ibu... 4th  vs 18th  June 2011..
kami kini sama-sama sweet 29th daa... setahun lagi..bakal melangkah 3 series..

Sunday, June 19, 2011

SUSU IBU KHASIATNYA TIDAK TERNILAI



Beruntungnya jika anda menyususkan bayi anda dengan susu ibu..Hargailah kurniaan ILLAHI ini sebaik-baiknya..InsyaAllah..


KELAHIRAN bayi bermulanya detik indah kehidupan. Rumah tangga anda dilimpahi cahaya. Kehadiran si manja mengeratkan jalinan kasih suami isteri. Kini tanggungjawab anda berdua menyem...purnakan hidupnya. Menyusui bayi dengan susu sendiri permulaan paling bermakna. Segunung kebaikan dan ganjaran menanti bayi anda. Ganjaran bukan hanya untuk bayi malah diri anda juga.

Menyusu bayi dengan susu ibu langkah penting ke arah perkembangan dan pembesaran bayi yang sihat. Pengalaman unik ini telah dilalui wanita sejak permulaan zaman lagi. Ajaibnya kuasa Tuhan. Sebaik bayi dilahirkan proses pengeluaran susu juga bermula. Jangan sia-siakan kurniaan berharga ini. Susuilah bayi anda dengan penuh kasih sayang. Andai ini pengalaman pertama, timbalah ilmu dan dapatkan pengetahuan daripada mereka yang berpengalaman.

Susu ibu berperanan penting dalam tumbesaran anak. Khasiatnya besar. Mampu menjauhkan penyakit sekali gus menyihatkan anak. Banyak kajian dilakukan di serata dunia untuk membuktikan kelebihan susu ibu yang tidak dapat diperolehi daripada susu formula. Tuhan telah menentukan susu ibu untuk anak manusia. Malah Dia telah berpesan dalam firmanNya dalam surah AlBaqarah ayat 223, surah Luqman ayat 14 dan surah Ahqaaf ayat 15. Ketiga-tiga ayat dalam surah berlainan ini menyebut ibu hendaklah menyusukan anaknya selama dua tahun iaitu bagi mereka yang ingin menyempurnakan susuan. Agama Islam pula ada menggambarkan pembalasan di hari akhirat bagi ibu-ibu yang enggan menyusu anak dengan sengaja "maka berdatanganlah ular menggigit kedua-dua belah buah dada wanita itu."

Susu ibu menyelamatkan nyawa

Risiko kematian bayi dan kanak-kanak kecil di negara membangun meningkat 10 hingga 15 kali bagi mereka yang tidak menyusu badan pada usia tiga bulan pertama. Kebanyakan kematian berpunca penyakit cirit-birit yang serius.

Kajian pula menunjukkan 40,000 kanak-kanak meninggal dunia setiap hari (28 orang setiap satu minit) di negara-negara membangun. Mereka adalah mangsa kekurangan zat makanan.

Untuk itu United Nations International Childrens Fund (UNICEF) telah mengenal pasti tujuh cara berkesan menyelamatkan jutaan nyawa kanak-kanak. Salah satu caranya adalah meningkatkan kadar penyusuan susu ibu di kalangan ibu-ibu.

Meskipun angka kematian begitu tinggi di negara-negara membangun dan mundur ini tidak bererti negara maju terkecuali. Di Amerika dan barat Eropah banyak kes Sudden Death Of Unknown Cause (SIDS) atau Cot Death dilaporkan berlaku. Dan kajian menunjukkan kebanyakan mereka yang meninggal akibat ini terdiri daripada kanak-kanak menvusu botol.

Oleh demikian kempen penyusuan ibu amat digalakkan di negara mundur sebagai pilihan untuk tidak menyusu botol kerana sistem bekalan air di negara tersebut tidak bersih. Walaupun penyusuan botol di negara kita selamat dan terjamin, penyusuan ibu tetap yang terbaik.

Mengapa tidak menyusu?

Menurut Penolong Pengarah Zat Makanan Kementerian Kesihatan Malaysia, Puan Rokiah Don, kadar penyusuan ibu di kalangan ibu-ibu bekerja terutamanya di kawasan bandar menurun. Antara faktor yang mempengaruhi atau menghalang ibu-ibu untuk terus menyusui bayi adalah kecetekan pengetahuan, tiada pengalaman dan tiada sokongan. Banyak memberi alasan menyusu badan tidak praktikal, menyusahkan, letih, suami tidak dapat memainkan peranan, bimbang kesihatan diri terjejas dan tidak yakin bayi mendapat bekalan susu mencukupi. Malah ada yang bimbang buah dada akan melendur.

Sekiranya anda salah seorang yang menghuraikan alasan tersebut, jelas pengetahuan anda mengenai susu ibu terlalu cetek. Tempoh dua tahun bagi yang menyempurnakan susuan atau sekurang-kurangnya enam bulan pertama amat berharga. Bukankah anak itu anugerah Tuhan yang tidak ternilai, mereka berhak mendapat makanan terbaik.

Khasiat dan kebaikan susu ibu

Susu ibu merupakan makanan dan minuman terbaik untuk bayi terutamanya sejak lahir hingga bayi berusia enam bulan. Ia mengandungi semua khasiat dalam imbangan yang betul. Sebaik selepas melahirkan, susu pertama kental berwarna kekuningan. Susu ini dinamakan kolostrum. Khasiatnya amat tinggi. Kandungan proteinnya tiga kali ganda melebihi susu ibu biasa. Ia mengandungi antibodi yang tinggi serta lebih sel darah putih.

Kolostrum mampu melawan jangkitan pelbagai penyakit seperti cirit- birit, selesema dan radang paru-paru. Malah ia bertindak sebagai imunisasi pertama. Ibu-ibu digalakkan kerap menyusui ibu pada hari-hari pertama kelahiran bagi membekalkan kolostrum secukupnya pada bayi. Sesetengah ibu tidak mahu memberikan susu mereka pada bayi pada waktu ini kerana menurut mereka susu belum ada. Kekeliruan ini merugikan kerana bayi seharus mendapat kolostrum sebanvak mungkin.

Teknologi moden cuba meniru merumus susu formula agar menyamai susu ibu. Namun sehingga kini khasiat dan kebaikan yang terkandung di dalam susu ibu tidak dapat disamai apalagi untuk ditandingi. Antara kebaikan susu ibu adalah ia mengandungi zat makanan dalam nisbah yang betul dan isi kandungannya berubah mengikut keperluan bayi membesar. Komposisi zat dan vitaminnya sesuai dan mencukupi untuk bayi. Ia mengandungi enzim lipase yang menghadamkan lemak.

Susu ibu bersih dan bebas bakteria. Selain itu ia mengandungi anti jangkitan yang melawan pelbagai jangkitan penyakit. Antaranya sel darah putih hidup (leucocytes) yang membunuh bakteria. Antibodi (immunoglobulins) mampu menentang jangkitan penyakit biasa sehinggalah bayi berupaya membentuk antibodinya sendiri. Sekiranya si ibu mempunyai jangkitan, antibodi yang dapat melawan jangkitan tersebut akan hadir di dalam susu ibu.

Kita kerap melihat bayi kecil menangis tanpa henti berjam-jam lamanya. Besar kemungkinan perutnya kembung. Sekiranya bayi menyusui ibu sepenuhnya pada usia tiga bulan, masalah ini dapat diatasi. Ini kerana terdapat bahan dinamakan bifudus factor membantu bakteria istimewa Lactobasillus bifidus membiak dan menentang bakteria yang menyebabkan diare atau cirit-birit. Selain diare, susu ibu berjaya menentang jangkitan penyakit biasa seperti enzema, lelah dan sembelit.

Susu ibu tersedia bila-bila masa pada suhu badan dan sentiasa steril. Susu tepung akan masam selepas beberapa jam tetapi susu badan tidak pernah rosak walaupun bayi tidak menetek beberapa hari. Kebaikan susu ibu bukan sekadar menjadi penawar dan bertindak sebagai tembok menghalang penyakit malah ia mampu meningkatkan kecerdasan otak bayi. Dua kajian terbaru Cambridge di England dan Flinders Australia membuktikan bayi yang disusui badan, kecerdasan IQnya mampu mencecah tahap tujuh hingga 10 mata melebihi IQ biasa.

Dan kajian dari Holland menunjukkan susu ibu mengandungi Asid Docosahexanoic dan Asid Arachidonic yang tidak diperolehi dalam susu tiruan berguna untuk pertumbuhan sistem tumpuan nervous.

Susu ibu menguntungkan wanita

Perkara paling ditakuti wanita selepas bersalin adalah mengembalikan bentuk badan asal. Banyak mengeluh badan mereka susah turun terutama bahagian perut dan punggung. Ini berita baik. Dengan menyusu bayi dengan susu badan anda boleh melangsingkan badan dibantu dengan sedikit senaman.

Semua tahu, sewaktu mengandung rahim mengembang dan selepas melahirkan anak ia mengambil masa untuk kembali ke saiz asalnya. Dengan menyusui bayi, sejenis hormon dipanggil Oxytocin yang dirangsangkan melalui hisapan bayi membantu rahim mengecut lebih cepat. Ia juga mengurangkan risiko pendarahan berlebihan dan risiko mendapat kanser buah dada juga ovari.

Penyusuan ibu dengan sepenuhnya selama enam bulan pertama mampu menunda kedatangan haid. Andai berhubungan dengan suami ketika itu 98 peratus kehamilan dapat dielakkan. Secara tidak langsung menyusu badan menjadi salah satu kaedah berkesan merancang keluarga.

Selain kebaikan daripada segi fizikal dan kesihatan, penyusuan badan menawarkan kebaikan lain yang lebih istimewa. Naluri keibuan lebih menyerlah, ikatan kasih antara anak dan ibu terjalin. Di dalam proses menyusui, sejenis hormon dipanggil prolaktin terhasil dalam badan ibu. Hormon ini dapat mempengaruhi dan merangsangkan perasaan keibuan.

Sewaktu menyusu juga bau ibu, sentuhan dan wajah akan terakam pada ingatan bayi yang masih kecil itu. Proses penyusuan membantu bayi lebih mengenali ibu dan paling penting mereka dapat merasakan kehangatan kasih si ibu. Anak akan lebih mesra dan kasih sayang mereka lebih mendalam pada ibu.

Kalau kita melihat si ibu terpaksa bersusah payah menyediakan peralatan membancuh susu ketika berjalan, ibu yang menyusu badan hanya perlu membawa diri mereka sahaja. Mereka juga tidak perlu bimbang kehabisan air untuk membancuh susu andai terperangkap di dalam kesesakan jalan raya. Susu badan sedia ada, bersih dan terjamin selamat. Susu badan dapat menjimatkan kos belanja, masa dan tenaga.

Tanggapan banyak buah dada jatuh atau melendur kerana menyusu badan juga kurang tepat. Bentuk buah dada berubah semasa hamil dan mungkin mereka tidak bercoli, diikuti tarikan graviti ataupun usia semakin lanjut. Untuk itu pastikan ibu-ibu memakai coli sesuai sepanjang tempoh kehamilan dan sewaktu menyusui bayi

Saturday, June 18, 2011

HAPPY BIRTHDAY IBU DAN ANAK...

18 Jun 2011 datang lagi...
bermakna ibu dan anak telah meningkat usia..
H.A.P.P.Y B.I.R.T.H.D.A.Y 
TO IBU DAN ANAK..NUR DARWISYAH...



Friday, June 17, 2011

nora elena


Tamat sudah citer Nora Elena ni..Boleh la kan lakonan depa semua, sib baik semua yang berlakon cun dan heroo handsome bangat..ha ha :)  hmm boringla pulak petang-petang nanti bila dah tamat citer ada hero handsome.. adoyaiii sapa yang tak nak laki compelete macam Seth Tan tu ooiii? he he En Somi ku kata dalam tv berlakon bolehla citer lelaki baik complete 100% macam tu..Kat luar?? nasib masing-masing la wahai isteri-isteri semua yer yang ada somi.. En somi kadang-kadang layan jugak citer ni, tapi dia menyampah dengar bila daku  dok kata syioknyaaaaa... ha ha dalam citer bolehla kan ada ciri-ciri idaman setiap wanita.. 
  • romantik bagi bunga selalu
  • kaya...
  • handsome (yang paling penting)
  • baik, sabar jer ngan isteri 

En somi ku?? dah 5 tahun kami berkahwin, dah 6 tahun kami bersama-sama.. Macam-macam rasa ada kan.. Hmm daku bersyukur walaupun tak dak ciri-ciri "Seth Tan" yang daku sentiasa idamkan..impi kan.. namun kena pegang hakikat " Jodoh pertemuan..semua di tangan ALLAH yang maha berkuasa.. ALLAH tahu apa yang direncanakan-Nya kan.."
Walaupun en somi tak dak ciri-ciri itu tapi selama 6 tahun tak pernah lagi kena marah dasat-dasat ke pukul-pukul  fizikal ni.. 
Cakap pasal idaman sapa yang tak mau somi romantik, caring giler-giler kan.. En Somi daku tak dak romantik dah, sebelum kawen bg kad..bg bungaa..pas kawen tak dak apa dah.. nak wat mcm ner kan..pernah cakap ngan en somi dia kata wat pa buang-buang duit, baik abang belanja sayang,anak makan Mc D ka KFC ka Pizza ker lagi kenyang..Bila sebut bab bagi hadiah lak..ada ka boleh carry forward lak hadiah tu kan..kan..beli beg tangan tahun ni..hadiah la tu hari jadi sayang tahun pas.. hmm namun ku bersyukur ya ALLAH kalau nak dibandingkan dengan lelaki-somi yang ganas-ganas macam kes-kes keganasan Rumah Tangga yang selalu dilaporkan di pejabat ku, paper..So kena bersyukur yer Puan Didie oooiii!!
En somi daku amat berat tulang..dalam rumah apapun tak mau tolong huk huk, sabar jelah kan..kalau umah berselerak, baju bertimbun tak basuh dia tak pernah marah, dia biarkan jer..tunggulah daku wat semua..Bab anak pun sama, sangat berat tulang wooo..letih kadang-kadang mai angin rasa fed-up sesangat..sabar-sabar pk demi anak-anak jer ni..larat buat daku buat..tak larat biaqla bersepah.. En somi tak kan marah punyalah sebab dia pun tak rajin nak nolongkan..dulu masa cinta, rajin goreng char keow teow ,sedap! la ni suh goreng pun tak mau dah..nak masak lagi ler, sib bek dalam pantang mau pulak masak kat daku..sedap weii air tangan en somi ku..cuma tak mau tunjuk ja kan orang lelaki ni.
Bila tanya en somi ni, tak sayang bini ka..tak hargai bini ka..mesti jawapan dia " selama ni tak cukup ka apa yang abang ada , bagi..tunjuk dan jaga sayang ngan anak-anak" hmm biasalah hati wanita ni kan tamak ( bini dia ler, wanita lain tak tahu ler kan)..nak segala-galanya..
Daku ni suka sangat kalau disuprisekan.. dah 2 kali birthday En somi daku celebrate wat gempaq kat pizza ngan kedai makan..tapi tiapkali birthday daku ..Hampeh apa tak dak jangan kata kek, ucapan free dari mulut pun tak dak...huk huk :( sedih kan bila isteri ada sense of romance but hubby non adooo :(
Pemikiran kami jugak kadang-kadang tak sama..selalu bercanggah pendapat weii..
Dah 5 tahun lebih kami bersama, so sekarang ni abaikan jelah rasa nak ciri-ciri suami idaman dah ler..terima apa yang adoo sudahla kan..rajin cari duit bagi isteri, rajin bawak anak isteri pergi berjalan..sangat penyabar ngan kerenah puan isterinya ni ..Kombinasi kami suami isteri tak sama, daku suka bercakap en somi kurang bercakap..beza tapi boleh bersama..harap kekal selamanya..

ciplak ayat Seth Tan...

''Hakikatnya, aku suami dan kau isteri.Perkahwinan ini adalah simpulan mati..
Hanya maut yang akan memisahkan kita berdua..sama ada awak nak jadi isteri saya sepenuh ke, setengah ke, suku ke, saya terima,
saya redha" ~~Seth~~

Wednesday, June 8, 2011

mermet..

Syukor ke hadrat Illahi...Rezeki Dhia masih tidak kurang melimpah ruah.. dah beli top up storage auntumz baru kat Yazar..dalam peti cukup..harap jangan kena hantar g kursus jauh-jauh sudahla..
Walaupun ibu dah punya pam baru Pam Avent manual jaa... tapi daku tak pernah lupakan kudrat tangan yang di anugerahkan ALLAH..lagi puas rasanya..
 Ari ni daku nak share sikit pasal "MERMET " .. he he apa tu?? mula-mula join group KIM kan banyak betoi bahasa susu ni ekk.. satu pun tak faham.. bila tak faham dengan segan silu bertanya pada taiko- taiko yang ada.. so now bolehla sikit-sikit paham..he he..
"MERMET" tu ialah picit pakai tangan..tapi kalau tak kena gaya susu tak kuar sakit yang boleh lak.. sejak dari bersalin 3rd memang selalu picit pakai tangan pun, sebab pam tak dak.. rasa lagi puas bila picit or "mermet"..bila Cik B bengkak sangat hanya Dhia dan mermet jer yang membantu.. 
Ada budget sikit, order pam..pam sampai tak complete handle pemerah tak dak..hmm apa lagi Aina kata mermet la dd sementara pam sampai.give up dah masa tu. tak paham sebenarnya, google tgk..oo ni ler "Mermet"..sebelum ada pam memang daku selalu mermet pun, shreet shreet bunyi macam hujan..best dan rasa semangat ..kejap dah penuh storage..
So n3 kali rasa daku  nak kongsi ngan bakal-bakal mama di luar yer..especially mama to be lil hero Cik Pah yang selalu merungut kak tak paham ler bahasa susu ni..> ada hati nak ngajar lak ..daku pun ibu baru belajar..
kini walaupun  dah ada pam tapi mesti kena mermet, tak puas pam sebab nak kosongkan Cik B betoi-betoi..bila pam sebelah lagi Cik B akan diserang LDR ( tahu makna tapi tak reti nak xplain ler) - masa tu wat mermet best sangat rasa pancutan dia..rasa macam wat double pumping ja..sebelah pam avent..sebelah mermet..hasilnya amat memberansangkan..selalu wat mermet dapat 3.5 oz dan pam selalu dapat 5 oz untuk 1 seisi..Rezeki Dhia..

Teknik-teknik "Mermet"..


Basically, caranya mudah jer..
1. Basuh tangan dengan bersih.
2. Sediakan bekas yang bersih dan bertutup.
2. Duduk dengan selesa.
3. Urut sekiling payudara untuk merangsang pengeluaran susu.
3. Jika perah payudara kiri, guna tangan kanan.
4. Ampu payudara.
5. Buat pegangan bentuk C. Hanya gunakan 3 jari iaitu ibu jari, jari telunjuk dan jari tengah.

Gambar atas posisi betul. Yang dibawah posisi jari salah kerana tidak setentang.
6. Letak ibu jari di atas areola, jari telunjuk dan jari tengah di bawah areola (setentang – imagine posisi jam 12 – 6, 3 – 9).

Tolak
7. Tolak tangan ke dalam dada secara serentak. (Meaning, jari-jari ditolak ke arah dalam tanpa mengalihkan posisi jari-jari tadi).
9. Golekkan jari seolah-olah menekan kilang-kilang susu menggunakan jari dengan lembut sehingga kosong. Teknik yang betul tidak akan mendatangkan rasa sakit kepada anda. Ada dua gerakan dilakukan.

Tolak dan golek

Ulang disekeliling areola mengikut arah jam atau lawan jam sehingga payudara kosong.
10. Ulangi langkah secara rythmic. Ulangi tolak+golek, tolak+golek sehingga kilang susu kosong.
11. Putar gerakan mengikut arah jam atau berlawanan. Kedudukan jari sentiasa dalam posisi bertentangan contoh: 12-6, 11-5, 10-4 dan seterusnya.
12. Ulang sehingga payudara rasa kosong.


Pastikan korang TIDAK buat perkara-perkara berikut ya.


1. Menekan dengan kuat dan mengheret jari. Payudara boleh melecet jika ini dilakukan.
2. Menarik-narik puting payudara. Lapisan-lapisan lemak pada areola boleh rosak.
3. Meramas payudara (squeeze). Payudara boleh bengkak dan kilang susu boleh rosak.

Monday, June 6, 2011

Rezeki Dhia untuk esok

Ari ni apply cuti sebab nak study esok nak attend exam KPSL der.. (Kenaikan Pangkat Secara Lantikan) kat Kompleks Tabung Haji Bayan Lepas Pulau Pinang...Anak-anak pagi ni semua hantar g orang jaga kik.. Adik Dhia di Taska ummi..Kakak Wisya di Tadika Fitrah Ehsan.. kakak tak mau p sebab tahu ibu cuti ari ni...kena psiko lagi budak tu..he he..
Malasnya nak study pelbagai ni.. View website JKM sudahla tengokkan..En Somi kata "tak payahla sayang nak stress pulun, tekan study sangat..Sayang kan cerdik..ada rezeki kita ada lah sayang oiii..." tapi stress jugak pk soalan agak susah wooo...
Fb mesti kena online kalau daku cuti, mesti bertenggek kat Kumpulan ibu menyusu tengok semangat dan cara ibu-ibu mengumpul stok..
Jam dah 1 petang ni time ngepam ler..dah cekang semacam jer Cik B daku ni
Ambik Storage n pam baru.. He he pam avent manual daku dah complete, handle dah sampai semalam dah try memang ok la pam ni even manual dah tak sakit hasil pun mesti dapat 5 oz sekali seisi ngepam.. guna lah kudrat tangan ALLAH bagi kat ibu-ibu kan.. Tangan yang boleh mengoncang Dunia woooo..
Ibu baru belajar ari ni nak try teknik double pam manual ler, nak beli letrik tak mampu lagi ler..
So storage milk daku isi hasil mermet Cik B kiri.. Pam Avent manual tu ku pam cik B kanan...
hasilnya...sangat tidak mengecewakan.. kena wat rekod sebab ibu kan tengah belajar nak full kan Dhia sampai titisan susu terakhir kan..

V
Storage Cik B kiri dapat 3.5 oz.. Pam Cik B Kanan 4 oz...
Alhamdullillah Syukur rezeki Dhia untuk esok, tak risau lagi sebab dalam peti cukup untuk 3 ari bekerja.. Risau jika kena g kursus jer ni.. En Hubby masih tidak berminat untuk belajar macam ner nak handle susu ibu kalau ibu kena g kursus la.. Dia kata tak perlu pergi jauh-jauh la.. Kalau boleh??? huh jam 5 petang nanti kita ngepam lagi tengok hasilnya kan kan..semangat ibu yang penting sebenarnya...kena susun jadual bagi hasil ngepam kosisten.. masih study dan mencari milk booster yang sesuaiii...
nak hunting blueberry & strawberyy cheese tart lagi ari ni..suka bangat...


Kumpulan ibu menyusu...







Posisi menyusu...

best jugak posisi ni...

suka posisi ni..........

 Posisi dalam menyusu amat penting dalam proses penyusuan bayi secara sihat...


cabaran dan halangan dalam penyusuan susu ibu

Dalam penyusuan susu ibu secara ekslusif 6 bulan.. Banyak halangan yg perlu kita tempuh sepanjang usaha menyusukan bayi... yang penting MENTAL , MIND SET ibu kena KUAT!!

  • Bengkak susu
  • Saluran susu tersumbat
  • Mastitis (siptom demam selsema,payudara terasa hangat,merah,bengkak dan sakit)
  • Tidak cukup susu


Antara punca 'tidak cukup susu' adalah dakapan yg lemah hingga menyebabkan hisapan kurang efektif dan pengaliran susu menjadi kurang. Masa peny...usuan terlalu singkat, jarang menyusu kurang drpd lapan kali dlm tempoh 24jam,dan tidak menyusu di waktu malam...

Jika susu terasa kurang,ibu ibu boleh menambahkannya dengan:
  • Perbetulkan posisi menyusu
  • lebih kerap menyusu sekurang kurangnya 10kali dalam tempoh 24jam
  • susukan bayi di awal pagi kerana tahap prolaktin sgt tinggi
  • Perah susuibu selepas setiap kali penyusuan
  • Tanamkan keyakinan bahawa kita boleh menyusu dan mengeluarkan bekalan susu yg cukup..

Saturday, June 4, 2011

kodek-kodek ...

Jam dah 3.30 pagi ni..ha ha tajuk n3 kali ni kodek-kodek sebab...
Ari ni>  ari makan-makan..yelah attend 3 kenduri dalam masa sehari..bayangkan ler mcm ner diet daku ari ni..rezeki ALLAH jangan ditolak... Diet boleh cover lagi..masih belom terlambat..Ramadan nak datang dah ni...
ari ni rasa...

DOLU ~:: gEndAnG gEnDuT tAli kEcaPi.. keNyanG pErUt SeNang hAti ::~  :)
KINI ~:: gEndAnG gEnDuT tAli kEcaPi.. keNyanG pErUt sUsaH hAti ::~  :(

tu yang n3 dia kodek-kodek ni releasekan peyot yang makan manyak ari ni..

Tak boleh tido laa.. so ari ni mcm biasa blogwalking..kodek-kodek tengok apa ada kat umah (blog) bloggerz cool n kreatif..
Pas tu terkodek view folder dalam doc picture, buka folder Dhia...terjumpa pic ku snap dalam wad masa Dhia kena jaundice, that time mula-mula sekali daku berjinak belajar nak pam susu..pam tidakla mahal secanggih mommies dalam group KIM kan.."saya budak baru belajar katakan"..guna pam pureen manual jer, sakit wooo anak punya pasal pam jugak sebab sakit dan risau akan bengkak jer.. 
Ya ALLAH murah rezeki sampai susu terpaksa kena tuang kat dalam sinki sebab dah expired la..


syiok tengok...

kuningnya susu sayang..
puas hati...

bekas dadih ja..
Sekarang dah pandai mermet, picit guna tangan jer, hasil tidak mengecewakan, dalam peti stok ebm pun dah semakin bertambah..
Budak baru belajar ni dah pandai nak ajar n kempen Nana my friend suh full bf kan Rihan back..kik kik..
Syukur , Dd ada ramai rakan bayi...
kini dah ada pam Avent manual>> tak sakit dah..
ada set cooler bag..ari-ari kena bawak p opis..
kat opis dah tak segan nak pam..rajin jer sebab sekali seisi pam dapat 4oz..semangat beb...
dulu letak dalam bekas dadih jer, kini dah ada storage bottle..

Sejak join group KIM ni...rasa mcm ner tah.. pk balik masa Nur Darwisyah dulu tak ler setamak kini..hubby selalu compare, dulu Wisyah mana kalut nak pakai botol BPA free pun..la ni nak Avent ja sebab  BPA free..nak mesin striller ler, dulu rendam dalam air panas masak ja.. tu yang en somi bising ..he he..

Semua ibu nak kan yang terbaik kan untuk anak-anaknya kan..en somi pesan kena ikut kemampuan la sayang.. Ok baikla en somiku.. 









fenomena gejala tersedak susu dikalangan bayi...

Kongsi untuk peringatan kepada diri sendiri dan rakan rakan....






KES kematian akibat menyusu ketika tidur bukan sesuatu yang baru. Hampir setiap bulan, kemalangan disebabkan tersedak susu atau tercekik makanan dilaporkan media yang kebanyakannya berlaku di pusat penjagaan kanak-kanak.

Ia sesuatu yang cukup malang apabila bayi yang baru saja men...genal dunia tidak dapat meneruskan kehidupan dek kelalaian ibu bapa atau penjaganya sendiri. Belum lagi dengan emosi si ibu dan bapa yang tidak dapat menerima hakikat kehilangan anak tersayang disebabkan kecuaian.


Menurut Pakar Kanak-Kanak, Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah, Bandar Baru Bangi, Dr Nik Rosenorleyaney Nik Ibrahim, kes kematian akibat menyusu ketika tidur atau sedar berpunca daripada bayi yang ditinggalkan menyusu bersendirian tanpa pengawasan.


Apabila seorang bayi tertidur semasa sedang menghisap botol susu, susu itu akan terus mengalir membuatkan bayi tersedak dan susu akan terus masuk ke saluran pernafasan dan paru-paru mereka.

"Dalam tubuh manusia, terdapat dua saluran iaitu pernafasan pada bahagian hadapan manakala saluran makanan pada bahagian belakang. Apabila bayi minum dalam keadaan tergesa-gesa atau mungkin lubang puting botol yang terlalu besar, susu akan terus mengalir tanpa henti ketika bayi tertidur.

"Sudah tentu bayi tidak mempunyai daya untuk menarik botol itu sendiri menyebabkan susu memasuki saluran pernafasan, seterusnya ke dalam paru-paru. Apabila ini berlaku, biasanya bayi akan tersedak atau batuk iaitu tindakan refleks yang menunjukkan bayi memerlukan pertolongan atau perlindungan.

"Namun, bagi bayi yang ditinggalkan berseorangan, sudah tentu tidak mendapat maklum balas menyebabkan bayi lemas kerana tidak dapat bernafas. Walaupun bayi tersedak susu dalam jumlah yang amat sedikit, ini sudah cukup untuk melemaskan mereka.

"Dalam masa beberapa saat saja jika tidak diberi bantuan kecemasan segera, bayi akan terus meninggal dunia," jelasnya mengulas beberapa kejadian yang berlaku, baru-baru ini.

Tambahnya, sebagai penjaga sama ada pengasuh atau ibu bapa, amalan meletakkan kain atau bantal untuk menyokong botol susu kemudian mereka meninggalkan bayi minum sendirian tidak sepatutnya berlaku.

Ini kerana, ia boleh meningkatkan risiko bayi lemas. Sepatutnya, ibu bapa dan pengasuh menyusukan bayi mereka dengan cara yang betul.

"Ketika menyusu tidak kira susu botol atau susu badan, pastikan kedudukan kepala bayi lebih tinggi daripada dada dan perutnya. Botol susu pula mesti dipegang dalam kedudukan tidak lebih 45 hingga 60 darjah supaya air susu tidak tersekat pada tekak dan menyebabkan bayi lemas.

"Pastikan juga lubang puting botol tidak terlalu besar bagi mengelakkan angin masuk ke dalam perut bayi. Sekiranya menyusu badan, pastikan kawasan puting masuk sepenuhnya ke dalam mulut bayi.

"Elakkan memberi susu dengan meletakkan bayi di atas lantai, sebaiknya pangku bayi seperti mana teknik menyusu badan. Selepas menyusu, sendawakan bayi untuk mengeluarkan angin dan mengelak bayi muntah ketika tidur," katanya.

Selain bayi, kanak-kanak berusia tiga tahun ke atas juga boleh mengalami sesak nafas disebabkan tercekik makanan seperti kacang atau gula-gula. Ini disebabkan mereka makan sambil bermain dan akhirnya makanan itu masuk ke dalam saluran pernafasan, seterusnya ke bahagian paru-paru.

Sama seperti kes tersedak susu, jika tidak diberi rawatan segera, mangsa akan terus meninggal dunia.

Menurut Dr Nik Rosenorleyaney, bagi mengelak bayi meninggal dunia akibat tersedak susu atau tercekik makanan, ibu bapa dan penjaga perlu mempunyai pengalaman melakukan rawatan kecemasan di rumah.

"Sekiranya bayi tersedak susu atau tercekik makanan, segera angkat bayi, kemudian tepuk belakang mereka beberapa kali dengan cara membiarkan muka ke bawah atau meniarapkan bayi di atas lutut kemudian tepuk belakang bayi sehingga makanan atau cecair keluar dari mulut bayi dan bayi menangis seperti biasa.

"Ini menandakan mereka sudah boleh bernafas. Bagi bayi yang tercekik makanan, sekiranya makanan yang ada dalam mulut kanak-kanak tidak keluar, korek sehingga mereka terbatuk atau memuntahkan makanan itu.

"Tindakan ini perlu dilakukan segera dalam satu minit pertama sebelum mangsa dibawa ke hospital. Dikhuatiri kelewatan melakukan bantuan kecemasan ini akan menyebabkan anda kehilangan orang yang tersayang," katanya.

Selain tersedak susu dan tercekik makanan, kebanyakan kematian mengejut membabitkan bayi dan kanak-kanak berpunca daripada sindrom goyangan bayi, tidur meniarap dan kecederaan bilik mandi.

Ramai ibu bapa tidak tahu hayunan di dalam buaian boleh menyebabkan gegaran pada otak bayi. Ini kerana di dalam otak bayi masih mempunyai ruang di antara tengkorak dan otak. Gegaran yang kuat akan menyebabkan berlakunya pendarahan, seterusnya menyebabkan kematian.

"Kebanyakan ibu bekerja menggunakan buaian untuk memudahkan kerja. Namun ada yang menggoyang terlalu kuat mengikut irama suara anak, semakin kuat anak menangis, hayunan lebih kuat. Sebaiknya ajar anak tidak menggunakan buai atau membiarkan buai tidak bergerak.

"Ini termasuk sama ada buaian biasa atau elektrik yang turut memberi risiko sama," katanya yang mengakui biasanya kes yang dirujuk di hospital menunjukkan bayi tidak mengalami demam atau sawan tetapi meninggal secara tiba-tiba.
Daripada imbasan dijalankan, didapati berlaku pendarahan otak yang sukar diselamatkan.

Tambahnya, ada juga kes bayi yang meninggal ketika tidur yang boleh dikategorikan sebagai sindrom kematian mengejut. Ini berlaku bagi bayi yang tidur meniarap.

"Menidurkan bayi secara meniarap boleh menyebabkan bayi lemas dan akhirnya meninggal dunia secara tiba-tiba. Ini berlaku bagi bayi yang masih belum berupaya mengangkat dan memusingkan kepala sendiri. Biarkan bayi tidur terlentang bagi mengelak lemas.

"Pastikan alas digunakan lembut dan tidak tenggelam. Elakkan penggunaan selimut kerana turut memberi risiko sekiranya kain itu menutupi muka bayi," katanya.

Perkara yang jarang diambil perhatian ialah keselamatan di bilik mandi. Sekiranya anak sudah pandai merangkak dan berjalan, sentiasa pastikan pintu bilik air tertutup dan tiada baldi atau besen berisi air.

Walaupun air di dalamnya hanya berisi enam inci, ia sudah cukup melemaskan bayi sekiranya muka bayi termasuk di dalamnya dan seterusnya menyekat saluran pernafasan.

Ibu bapa bekerja yang menghantar anak ke pusat penjagaan kanak-kanak harus memastikan pusat penjagaan itu mempunyai sijil yang sah juga pengasuh berpengalaman yang mempunyai pengetahuan mengenai bantuan kecemasan.


Di samping itu, tinjau kawasan sekitar seperti tandas, dapur, tempat tidur dan tempat bermain yang selamat untuk anak mereka.

Panduan keselamatan ketika di pusat penjagaan kanak-kanak:
> Pastikan pusat penjagaan kanak-kanak tidak menggunakan buai.
> Setiap bayi tidur di dalam katil masing-masing dan diasingkan mengikut usia bagi mengelak bayi terlanggar atau terpijak.
> Menggunakan peralatan tidur yang selamat misalnya tilam yang tegang dan rata supaya bayi senang bergerak.
> Mempunyai peralatan untuk mensterilkan susu sama ada untuk susu formula atau ibu bagi mengelak keracunan makanan.
> Orang yang menyediakan susu adalah orang yang sama. Ini bagi mengelak tertukar susu terutama bagi bayi yang alah dengan susu lembu.
> Pemberian susu botol harus diberikan secara orang perseorangan mengikut posisi menyusu badan. Elakkan memberi susu ketika bayi berbaring.
> Tempat menguruskan bayi harus diasingkan daripada dapur atau memasak makanan di tempat lain kemudian dibawa ke pusat penjagaan kanak-kanak. Ini bagi memastikan kebersihan serta mengelak kanak-kanak bermain dengan peralatan berbahaya di dapur.
> Elakkan penggunaan cerek, sebaiknya gunakan termos yang boleh dikunci.
> Pastikan mainan yang tidak berbucu atau bersegi yang boleh menyebabkan kanak-kanak menggunakannya untuk mengetuk kepala kanak-kanak lain.
> Hanya menggunakan barang permainan yang tidak mempunyai pewarna berbahaya.
> Anak patung haruslah yang mudah dibasuh serta tidak menyebabkan alahan terutama penyakit asma.




Anak-anak ibu....



Friday, June 3, 2011

susu aku aka susu ibu...

Ari ni 3/6/2011 bermakna genap usia Dhia Nur Adawiyah 3 bulan menyusu susu ibu sepenuhnya tolak 1/2 hari pada ari ke 6 Dhia gara-gara babah tuduh susu ibu sebab jaundice tak ilang ayat babah yang ibu tak leh lupa.." tu diaa susu sayang kuning pekat mcm ner anak tak surut kuning dia ni..abang rasa susu sayang nii".. (satu lagi MITOS yang tak boleh diterima akal kan??) babah beli susu FM Babelac sebab tension dok kena ulang p ambik darah hu hu. Ibu tak sanggup sebenarnya nak bagi Dhia FM tu sebab susu ibu terlalu banyak dan ibu mendapat sokongan padu dari kawan-kawan FB kat Kumpulan IBU menyusu bukan susu ibu penyebab prolong jaundice malah penawar yer aaaar babah. So ibu bagi sekali jer FM depan babah pas tu ibu tak bagi dah next check up nah lagi meter jaundice melonjak naik ke 258 hmm babah diam jelah, dan ibu terus nekad menyusu sekerap-kerapnya  melawan jaundice.. Syukor Alhamdullillah rezeki Dhia..Kini dah usia 3 bulan, sihat, aktif dan ceria..sentiasa tersenyum dan pandai suka tengok tv dah..semalam g ambik Dhia kat taska Ummi tengok Dhia tengah tgk cd Mickey ler..khusyuk toii..homey-homey...


Ari ni rasa macam nak ngomel dan berkongsi macam ner daku dapat kekuatan dalam penyusuan susu ibu untuk Dhia..
Masa Wisya, daku tak dak peluang nak susukan dia, abis jer pantang terus bagi Susu Babelac alasan nak masuk kerja senang nak tinggal.. Susu yang banyak ku tempek kobis bagi kering..ngong kan daku 4 tahun yang lalu..so mcm dapat hidayah nak full kan susu ibu untuk Dhia..fikir-fikir balik rasa ralat sangat, sedih susu ibu adalah hak anak kan daku tak tahu langsung..zero bab bf ni..
 Sejak mengandung Arwah Raqib tahun 2009 lagi dah niat nak susukan Arwah selama yang boleh.. tapi apakan daya kuasa dan Hak ALLAH kan..Arwah ngan anak Kaunselor usia diaorang sama jer selang sehari kalau ikut tarikh lahir so suka tengok Kaunselor kami aka Che Yant yang selalu kendong beg perkakasan  pam dia, time dia ngepam, rasa syok.. Macam dapat hidayah ler pulak layan FB dan di add kan Join group kumpulan Ibu menyusu yang diperkenalkan oleh kawan sekolah ku Rina, dok follow silent reader jer sebab tak dak pengalaman lagi kan..follow pun follow..hunting bf kodek sana sini..blogwalking..copy paste masuk blog sebagai persediaan awal dalam penyusuan susu ibu penuh katakan..Syukor selamat bersalin pada 3/3/2011 yang lepas namun hari pertama Dhia tidak dapat peluang nak nyusu lagi sebab  kena tahan wad SCN (Wad rawatan rapi bayi Hospital Kulim) sebab ada kes IUD  dan air ketuban bocor 24 jam ditahan sebab suspek kuman so kena ambik darah utk ujian saringan kuman..2 hari 2 malam di wad SCN pastu  masuk wad 1 Kanak-kanak sebab kena jaundice la pulak..Ibu darah O berisiko untuk jaundice.. check in bawah lampu 2 hari 2 malam jugak so total 5 hari 4 malam dhia di Hospital Kulim..start ari ke 3 baru dhia sepenuhnya nyusu susu ibu dan berlawan dengan jaundice.. Tiap-tiap hari kena g ambik darah untuk check kuning, memang tak sangka ler anak ketiga ni mengidap kuning sampai 44 hari, kena refer pakar ambik segala sample untuk ujian..Doktor kata may be susu ibu sebab kumpulan darah o sama ngan anak n take time jer, tapi kerapkan jer susu ibu jangan campur sebab memang susu ibu banyak. Segala masalah ku luahkan kat group IBU KIM..ramai yang prihatin membantu memberi semangat, idea..tak kedekut ilmu pun siap ada ibu yang Private Mesej FB lagi bagi kekuatan kat daku...
Dalam pantang dah mula berjinak-jinak nak wat stok so suruh hubby beli bekas dadih.. pas terbaca lak isu BPA free ler, plastik ada effect ler mati molekul susu ler..timbul risau n stop dulu wat ebm ni sebab tak dak storage bpa free lagi.. hanya directfeeding jer selama dalam pantang dan 60 hari tu, macam-macam konflik datang pk nak kerja lagi  mcm ner nak pam ke.. survey lagi peralatan yang diperlukan..tak dapat budget dan sokongan suami..sokongan padu ibu-ibu kat KIM buat ku nekad nak memiliki set untuk bf ni dengan kemampuan sederhana yang ada
kodek-kodek, survey harga, deal ngan dealer storage yazar yazid..pam, cooller pack bag ngan Aina kenalan dari group FB KIM jugak, deal set ekonomi jer padan ngan budget sendiri dan kemampuan sendiri..semua pembelian online jer.. so dapat jugak set ngan budget yang ada jer.. tunggu poslaju kurier macam tunggu bulan jatuh ke riba jer ibarat daku ni yang keterujaan..
Storage milk auntumz untuk taska..beg cooler untuk masuk kerja..cooler pack..breastpump avent manual pulak sampai tak complete, adoyaii memang dugaan la sangat-sangat ni..handle tak dak dalam set pam tu bayangkan la rasa mcm ner kan ada pam tapi tak leh guna huk huk.Pam pureen manual sakit tak tahan ler susu tak kuar pun air mata yang nitik lebih-lebih..anak punya pasal pam tangan jer wat mermet Anugerah ALLAH pada kita kan..Syukor tidak terjejas sama sekali so ini bermakna bukan pam terbaik yang berjaya dalam penyusuan sebenarnya tetapi MENTAL ibu yang mesti kena kuat kan, mind set selalu kena kata Insyaallah Susu ku cukup untuk anak..stok ku kat umah boleh di ibaratkan mcm kais pagi perah malam, kais malam perah siang he he.. la sebab stok ebm pun dah clear..dalam peti ais semua untuk 3 hari..dhia macam tak baper nak sgt susu ebm ni..Pelbagai halangan dalam menyusu ni, yang penting ibu kuat dan rajin kan kan ibu @ kawan ibu nyusu ni?.
Elemen paling best dalam menyusu ni kan ialah KURUS !! memang tak dinafikan menyusu badan salah satu bonus buat ibu-ibu yang baru lepas bersalin, beratku dari 90 kg kini dah 70kg, banyak lagi nak lost kan nak berat dalam lingkungan 60kg ker walaupun berat turun agak perlahan namun badan akan fit dan cantek. Semalam ada perjumpaan rakan sejawat seluruh JKM P.Pinang..ramai rakan-rakan sejawat bertemu after cuti 3 bulan tegur kata dah kurus banyakla..Kembang Ibu dhia ni..he he. sambil menyusu sambil diet la.No AIS  on breastfeed mcm kak E-Car selalu cabar...kena kontrol jugak makan-makan ni.. naik 4kg balik kampung 5 hari 4 malam gara-gara makan nasi..siap kena perli lagi ngan En Suami..Hard Diet ni daku skip nasi tapi ganti dengan semangkuk sayur-sayuran. Nasi hanya makan pada hari ahad or kenduri kendara jer buat masa sekarang, bila dah berat ideal nak maintain pulak ler kan kan.. Daku rajin survey, hunting n try semua milk booster yang ada disarankan kat group KIM, yang serasi dengan badan. Antara milk booster yang serasi ialah horlick + kurma.kismis.. kuah satay.. air halba..carot putih..cheese tart.kucai + ikan bilis rebus..sawi + ikan bilis rebus. sentiasa rajin try semua milk booster yang ada..walaupun tak makan nasi namun susu tetap ada, rezeki..rezeki ALLAH..



So life rasa mcm berubah sikitla..daku kini happy pagi-pagi Wajib bawak beg cooler, cooler pack dan 3 botol storage ke opis.. rasa puas dapat pam susu sebelah cik B 5oz sekali mermet walaupun tak dak pam lagi ni..harap-harap cepatla handle tu sampai yer..dah malas+ tak larat lengoh sebenarnya..


Best ada kengkawan bg semangat..
Special kredit to 
  • IBU-IBU perihatin dari FB group KIM
  • geng hot mama blogger kat FB
  • Kawan kat FB 
  • Puan Hayanti
  • Kak E-car
  • Dilla Jalil
  • Aina
  • Hanni Kamila 
  • Dila adila
  • Liza wati zaidin + Needa neezam
  • Rinahezriza
  • Kak jannatul Fadilah
  • Liana Sofian
  • Nana
  • Ku kuat sebab ada kawan- kawan yang membantu...
Nak susukan susu hingga titisan susu yang terakhir buat anak ku Dhia Nur Adawiyah..sedih bila teringat kisah susu terakhir itu..nanti ada masa ku copy masuk..sekarang belom ada kekuatan nak paste kat halaman daku..


Ku bermohon pada mu Ya Allah.. murahkan rezeki kami sekeluarga..


Amin





Kekerapan Faktor utama penghasilan susu...



Ketika seseorang ibu mengandung,penghasilan susu byk bergantung kpd hormon.Keadaan ini dipanggil Endocrine Control Sysytem.Ini bermakna apabila hormon-hormon berkaitan dgn penghasilan susu berada pd tahap normal,ibu akan mula menghasilkan kolostrum apabila kandungannya mencecah 16 hingga 22minggu dan akan semakin bertambah slps 30 hingga 40jam slps... bersalin.Selepas 30 hingga 40 jam bersalin penghasilan susu dikawal oleh autocrine (local) control system.
Oleh,itu makin kerap bayi menyusu ataupun anda mengosongkan payudara,lebih byk susu akan dihasilkan dgn lbh pantas.Adalah penting utk setiap ibu memahami konsep diatas krn ia mbolehkan kita memahami bagaimana utk mengawal susu.Ringkasnya jika ingin menambahkan penghasilan susu,kita harus memastikan payudara dikosongkan dgn lebih kerap sepanjang hari dgn melakukan panduan berikut:

  1. Kerap menyusukan bayi atau mengepam diantara waktu menyusu.
  2. Pastikan payudara dikosongkan sebaik mungkin pd setiap waktu penyusuan atau mengepam.Ini dapat dipastikan dgn melakukan perkara yg berikut:
  3. Periksa lekapan dan kedudukan bayi agar menghisap dgn betul
  4. Berikan kedua-dua belah payudara pd setiap sesi penyusuan.Biarkan dia puas menyusu disebelah payudara sebelum menawarkannya disebelah lagi.
  5. Gunakan teknik breast massage dan breast compression.
  6. Pam payudara setiap kali slps menyusu jika merasa payudara penuh.Jika payudara berasa agak lembut selepas bayi menyusu maka anda harus mengepam diantara waktu menyusu.

Thursday, June 2, 2011

mitos penyusuan ibu

Tugas menyusukan bayi bukanlah terlalu sukar tetapi akan menjadi sukar bila ada pelbagai 'nasihat' yg mengelirukan para ibu terutama yg baru pertama kali menyandang gelaran ibu...

cute!! 

Percaya atau tidak antara tip kejayaan penyusuan adalah bergantung kekuatan mental ibu itu sendiri. Hanya ibu yg memahami kesihatan tubuh badannya dan kemampuan utk memberikan yg terbaik. Campur tangan org sekeliling kadang kala dan tidak mendapat sokongan padu suami boleh menyumbang kpd kegagalan menyusukan anak. Antaranya mitos yang selalu bermain di fikiran ibu-ibu:-
  • KEBANYAKKAN WANITA TIDAK MENGHASILKAN SUSU YANG CUKUP
         Tidak betul! Majoriti wanita mengelurkan lbh drpd cukup susu.Alasan biasa bayi tidak mendapat susu krn bayi tidak melekap dgn betul pada payudara ibu. Oleh itu amat penting utk ibu belajar cara kedudukan dan pelekapan betul semasa menyusu oleh mereka yg pakar.
  • TIADA SUSU BEBERAPA HARI SELEPAS BERSALIN
Alasan! Ia mmg perkara biasa krn bayi tidak melekap dgn betul pada payudara dan pastinya bayi tidak dpt susu. Ada ibu yg merungut 'dia dah menyusu hampir dua jam tp masih menangis dan lapar bila saya lepaskannya'. Sbenarnya pada hari-hari pertama kelahiran,payudara anda tidak mengelurkan susu yg banyak.yg hanya keluar ialah kolostrum iaitu susu awal ibuyg pekat.
  • BAYI PERLU BERADA SELAMA 20MINIT DISETIAP PAYUDARA
Ia tidak betul! Bagaimanapun,perbezaan perlu dilakukan antara 'berada pada payudara' dan 'menyusu'.Jika bayi minum kira-kira 15-20minit pada sebelah payudara,dia mungkin tidak menyusu sebelah lagi.Jiak dia minum hanya seminit pada sebelah payudara yg awal, kemudian hanya menggugis atau tidur,serta melakukan perkara yg sama bila bertukar pada sebelah payudara,maka tiada jumlah masa yg cukup boleh ditentukan.
  • BAYI YG MENYUSU BADAN PERLU MINUM AIR MASAK
Salah!! susuibu mengandungi semua kandungan air yg diperlukan oleh bayi.
  • BAYI YG MENYUSU PERLU TAMBAHAN VITAMIN D
Tidak betul kecuali dlm keadaan yg luar biasanya (contohnya,jika ibu sendiri kekurangan vitamin D ketika dlm kandungan)
    • IBU PERLU CUCI PUTING SETIAP KALI HENDAK MENYUSUKAN BAYI
    Susu ibu mengandungi bayi daripada jangkitan.Membasuh puting sebelum menyusukan mmbuatkan penyusuan menjadi sukar selain membuang minyak perlindungan dari puting.
      • MENGEPAM CARA TERBAIK MENGETAHUI BERAPA JUMLAH SUSU DIMILIKI
      Berapa byk susu yg boleh dipam bergantung kpd banyak faktor paras tekanan si ibu.Bayi yg menyusu dgn baik memperoleh lebih byk susu berbanding yg dipam oleh ibu.
        • WANITA YG HAMIL MESTI MENGHENTIKAN PENYUSUAN
        Sekiranya ibu dan anak masih mahu,penyusuan boleh diteruskan. Kebanykkan wanita bertindak mberhentikan penyusuan apabila hamil krn puting terasa sakit atau atas sbb-sbb laintetapi dr segi perubatan tiada sbb utk tergesa-gesa mberhentikan penyusuan.
          • JIKA BAYI CIRIT BIRIT ATAU MUNTAH,IBU PERLU MENGHENTIKAN PENYUSUAN
          Ubat terbaik utk jangkitan pada usus bayi adalah penyusuan susuibu. Hentikan makanan lain buat sementara..tetapi teruskan penyusuan.
            • LEBIH MUDAH MENYUSU BOTOL BERBANDING SUSU BADAN
            Ia sememangnya tidak betul! Mungkin penyusuan badan menjadi sukar bg sesetengah wanita kerana dia tidak memulakannya dgn betul.Sememangnya penyusuan sukar pada awalnya ekoran daripada permulaan yg teruk tetapi biasanya menjadi terlalu mudah selepas itu.





            Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
             

            COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink